Разпознаване на реч и гласови команди за вашия сайт

4.9/5 - (57 гласа)

Разберете какво казват потребителите в ерата на гласовата революция

Много от умните устройства, които използваме ежедневно, поддържат технология за разпознаване на речта. С помощта на гласа търсим информация, купуваме стоки, дори управляваме други устройства. Технологичните гиганти използват умело технологиите за гласово търсене и разпознаване на реч, но възможно ли е да се възползваме от възможността да за гласово търсене в нашия собствен сайт без да сме Google или Facebook? Звучи невероятно, но в тази статия ще разкажем как работи тази технологията, дали тя ще се развива и какви промени в близко бъдеще очакват онлайн маркетинга.

Разпознаването на реч е достъпно в почти всички мобилни устройства, работи и на стационарните персонални компютри, в умните колони, домашните устройства, системите за умен дом. По-голямата част от устройствата Internet of Things вече имат разпознаване на речта, а вече имаме гласов контрол и над автомобилите и техните мултимедийни системи.

Но въпросът стои на дневен ред – може ли да добавим гласово търсене и команди към нашия уеб сайт? 

Краткият отговор – да, възможно е, дори е безплатно.

Разпознаване на глас за уеб сайтове

Логичното продължение е, гласовото търсене да се разпространи и да започне да се използва на все повече места в онлайн пространството. Към момента то е достъпно основно за технологичните гиганти. Макар и до скоро да изглеждаше трудно да ползваме разпознаването на реч за даден уеб сайт, с Voxpow това е съвсем лесно. 

В интернет съществуват няколко статии с информация как да добавим гласово търсене и разпознаване на глас в уеб сайт, но не са изчерпателни и актуални, нужни са умения за програмиране или пък просто не работят достатъчно добре. Всъщност за предаването на гласовите команди се ползват вече утвърдените от Google методи и API-та.

Създадохме Voxpow.com, първият онлайн инструмент за добавяне на гласово разпознаване на ниво уебсайт.

Абревиатурата Voxpow всъщност идва от Vox – глас, и Pow – сила. Това е инструмент, който позволява да използвате силата на гласа съвсем лесно и безплатно. Всъщност, за коректната работа той ползва най-добрите machine learning алгоритми за разпознаване на реч, като се достига над 95% процента точност за над 100 езика.

Инсталацията е съвсем лесна, единствено трябва да се направи регистрация в сайта и да се сложи малък кодов фрагмент в HTML съдържанието или по конкретно body тага. От там насетне – потребителят трябва да даде своето съгласие и разрешение за ползване на микрофон, като след това може да се възползва от услугата.

При платените версии има някои допълнителни предимства:

  • Статистика на търсенията;
  • Отчет за търсените думи;
  • NLP модул.

Системата е така направена, че кодовите фрагменти да бъдат дистрибутирани в целия свят за максимално бързо зареждане.

Имаме ясната амбиция да променим начина по който потребителите боравят с интернет сайтове, като им дадем свободата да ползват гласа си за търсене и въвеждане на съдържание.

Технология на гласовото разпознаване

Най-общо, гласовият контрол има два типа взаимодействие:

  • гласови команди: „Позвъни на чичо“, „Извикай ми такси“ и т.н.
  • гласово търсене: „Кой спечели мача“, „Къде да поръчам пица?“.

Гласовото търсене е аналог на обикновените заявки за търсене, но създадени чрез глас. 

Гласовите команди – взаимодействие със специални устройства и програми, а от скоро и с уеб сайтове. 

И едното, и другото е важно да се вземат предвид при популяризирането на продукти – значителна част от гласовите команди също имат търсеща ориентация, тоест хората могат да търсят в Интернет някакъв продукт или услуга.

Ако устройството Ви има функция за гласово търсене, можете да въвеждате заявки за търсене, без да използвате клавиатурата. А също така, можете да търсите информация, продукти, услуги, да задавате команди на електронни помощници и т.н.

При гласова заявка, системата за автоматично разпознаване на речта (ASR system) преобразува звуковия сигнал в текстов. Тогава търсачката или приложенията я обработват и извеждат съответния резултат.

Обработката на гласова заявка се извършва на четири етапа:

  • Филтрация – нужната фраза се отделя от шумовия облак. Това е необходимо, за да се отделят външни смущения.
  • Дигитализация – звуковите вълни се преобразуват в код, за бъдат подходящи за обработка от изчислителната техника.
  • Анализ – получените данни се обработват, компресират и подготвят за идентификация.
  • Идентифициране на шаблонни данни – заявката се сравнява с примери от базата данни и историята на търсенията, за да се изведат конкретни думи и словосъчетания.

Една от най-съвременните системи за разпознаване на реч принадлежи на Google. Интересното тук е, че тя може да превежда фрази. Вече изкуственият интелект е в състояние да разпознава акценти и интонации, като точността на разпознаване на речта от страна на Google се оценява на 95% и не отстъпва от тази на хората.

В “Яндекс” има собствена система за разпознаване на речта Yandex SpeechKit, която се използва в повече от 400 приложения. Гласовото търсене е достъпно в услугите ‘Навигатор’, ‘Град’, ‘Карти’, както и в браузъра. Освен това е наличен и безплатния уиджет за гласово търсене “Яндекс.Строка”. Също така, руската компания активно внедрява своя гласов асистент „Алиса“ в браузъри и електронни устройства.

Системите на Google и “Яндекс” работят на базата на изкуствен интелект и чрез използването на невронни мрежи. Те постоянно се самообучават и усъвършенстват. Изкуственият интелект събира данни от милиони образци и създава модели въз основа на тях. Впоследствие, всички нови заявки се сравняват с тези шаблони, като се постига забележително ниво на точност.

Гласовото търсене и асистентите работят в смартфоните с асистентите Google Assistant, Yandex Алиса, Siri, Alexa, Cortana, Samsung Bixby, както и в “умните” колони Google Home, Amazon Echo, Apple HomePod и други. С помощта на гласовия помощник можете да определите или включите песен, да разберете времето, да съставите маршрут, да извикате такси, да намерите най-близкото кафене или да предприемете някакво действие на компютъра.

С новата услуга за гласово търсене в рамките на даден уеб сайт, може да извършват и лесно търсене на ниво конкретен уеб сайт, да запълвате дълги текстови полета с глас, както и да изпращате команди за лесно управление.

Как да използвате гласовото управление

Според изследванията на Google, 57% от американските тийнейджъри и 43% от възрастните използват гласово търсене поне веднъж дневно. Най-вече, гласовото търсене е предпочитано по време на готвене, гледане на телевизия и в други подобни ситуации, когато е трудно да въведете текст по обичайния начин и се изискват допълнителни усилия.

Изследването е поръчано от Google и проведено от Northstar Research – глобална консултантска фирма. Над 13 години тя проучва навиците за гласово търсене от смартфоните на 1400 американци (400 тийнейджъри на 13-17 години и 1000 възрастни над 18 години).

Тази статистика е показателна за удобствата, които носи гласовото търсене. Тенденцията е тези проценти да се увеличават, като все повече хора ще започнат активно да използват тези удобства.

Още статистика

  • Експерти предричат гласовото търсене да бъде един от топ 3 трендовете за SEO през 2020 година.
  • 62 милиона души в САЩ в момента използват гласови асистенти.
  • Съгласно данните на MindMeld, през 2015 г. броят на гласовите заявки са достигнали 50 милиарда на месец.
  • Компанията Highervisibility е установила, че 27% от анкетираните използват гласови асистенти всеки ден, а също толкова използват тази технология поне веднъж седмично.
  • Още през 2016 г. Google заяви, че 20% от всички търсения в търсачката Google са направени гласово.
  • През 2018 г. Google Assistant работи на 400 милиона устройства по целия свят. И тази цифра само се увеличава.
  • Според Global Web Index, 25% от хората на възраст от 16 до 24 години използват гласово търсене от мобилни устройства.
  • 25% от търсенията в лентата на задачите на Windows 10 са базирани на глас, по данни на Purna Virji.

Въздействие върху бизнеса

В началото на 2017 г. маркетинговата агенция Higher Visibility публикува статистически данни относно използването на гласовото търсене. Според него, повече от половината от анкетираните използват търсене, докато шофират. Отчасти това предполага, че гласовото търсене ще засегне предимно локалните заявки, тоест местния бизнес.

Например, потребител попита: „OK Google, къде мога да ям пица?“. В отговор, гласовият асистент ще Ви посъветва да посетите най-близкото заведение. Очевидно е, че ако сте собственик на бизнес и не сте в Google My Business, няма да сте на картата и системата няма да ви препоръча.

През април 2018 г. Bright Local проведе проучване, според което най-често потребителите търсят кафенета и ресторанти, магазини за хранителни стоки, доставка на храни, магазини за дрехи и хотели. В същото време, 58% от потребителите използват гласовото търсене, за да намерят информация, свързана с конкретна местност. През последните 12 месеца, 46% от потребителите на гласовото търсене ежедневно търсят локални компании. По принцип те се интересуват от адрес, телефон, контакти, начини за стигане до там и работно време.

За да влезете в резултатите от гласовото търсене, вашият сайт трябва да бъде специално оптимизиран. Как да стане това – ще разкажем в отделна статия.

Прогнози

  • Според проучване на PWC, 71% от потребителите, които търсят в мрежата, биха предпочели да въвеждат текста гласово, а не ръчно.
  • До 2022 г., обемът покупки с помощта на глас, ще достигне 40 милиарда долара. Към днешна дата – само 3 милиарда долара.
  • Според прогнозите на Comscore, до 2020 г. 50% от запитванията ще бъдат отправяни на глас.
  • 22% от американците, които използват гласови асистенти, са купили нещо с тяхна помощ.
  • Гласовият асистент Cortana на Microsoft има 133 милиона потребители месечно, по данни на Microsoft/Tech Radar.
  • Отчет на Voicebot показва, че близо 20% от възрастните в САЩ имат умни-колони.

Можем да предположим, че тенденцията само ще се засилва – което означава, че си струва да се подготвим предварително. Нарастващият брой цифрови помощници и умни устройства могат да превърнат гласовото въвеждане в пълноценен канал за популяризиране на бизнеса.

Ако сте собственик на уеб сайт, не пропускайте да разгледате и направите безплатна регистрация във Voxpow.com. Ще може да се възползвате от последните тенденции в гласовото търсене, разпознаване на реч, както и да предоставите огромно удобство на потребителите на вашия уеб сайт. Напълно безплатно.