Повечето потребители изпитват трудност в избора на тип дружество, което да регистрират. Всяка структура има своите предимства и недостатъци. Най-важното е да помислите за данъците, които дължите на държавата и отговорността, която поемате пред вашите партньори. За момента ООД или ЕООД е предпочитаната форма за стартиране на малка до средна компания в България, особено след намаляване на изискването за началния капитал по време на регистрацията.

Разлика между ЕООД и ООД е в броя на хората, притежаващи част от капитала. При ЕООД собствеността на капитала е еднолична – един човек е вносител на капитала. За регистрация на ООД – учредителите трябва да са поне двама, но няма изискване да имат равни капиталови вложения.
Общи указания
- Бележка за внесен капитал. Издава се от банка по избор. Ако регистрирате ООД с капитал, който е по-висок от 2 лв. (установения в закона минимум), то за вписването е необходимо да бъде внесен поне 70% от капитала.
- Съгласие за приемане на управление и образец от подписа (спесимен). Трябва да е нотариално заверен и подписан от управителя. Има две възможности: да имате подготвен спесимен, който има нужда единствено от нотариална заверка или да искате от нотариалната кантора да го изготвят. Във втория случай, естествено, ще излезе по-скъпо. Нотариалната заверка на изготвен документ ще струва около 6 лв.
- Учредителен акт (за ЕООД) или Дружествен договор (за ООД). Той трябва да съдържа: име, седалище, адрес на управление на дружеството, имена и лични данни на съдружниците, предмет на дейност, размер на капитала, както и стойността на вноските на съдружниците за ООД, име и лични данни за управителя.
- Учредителен протокол (ЕООД) или Протокол от Общото събрание на съдружниците (ООД).Той трябва да съдържа взетите решения от учредителното събрание, както и дневния ред на събранието.
- Решение на едноличния собственик на капитала за назначаване на управител (ЕООД) или Решение на общото събрание за назначаване на управител (ООД). Мога да се самоназначите за управител при ЕООД; може съдружник да бъде назначен при ООД, а може да се назначи за управител трето, външно лице.
- Заявление по образец А4. “Сърцето” на документите. Може да го намерите на сайта на Търговския регистър. Към него се прилагат всички останали документи. Към заявлението има и указания за попълване.
- Декларация по чл. 13, ал. 4, Закон за Търговския регистър (ЗТР). Декларира се истинността на заявените обстоятелства. Подписва се от заявителя.
- Декларация по чл. 13, ал. 5, ЗТР. Декларира се, че всички документи са представени от заявителя. Подписва се от заявителя.
- Декларация по чл. 142, Търговски закон (ТЗ). Забрана за конкурентна дейност. Подписва се от управителя.
- Декларация по чл. 141, ал. 8, ТЗ. Управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма. Естествено, подписва се от управителя.
- Заявление за запазване на фирма (Д1), но то не е задължително и ще ми струва 50 лв. (тук мога безплатно да проверя дали името на фирмата е свободно).
- Лиценз или разрешение, когато дейността на фирмата изисква такова.
Финални елементи
В учредителните документи при вписване на името на дружеството трябва да отбележите, че последното е в процес на учредяване. Всички документи може да намерите в интернет. Трябва да се има предвид обаче, че е много рисковано да стартирате бизнес с бланки от интернет. Откриване на фирма със свободно циркулиращи бланки в интернет може да излезе много по-скъпо в бъдеще – ако трябва да се правят промени по фирмата, да се приема съдружник, да се получава инвестиция и т.н. За неистинността на декларациите се носи наказателна отговорност.
Важно! Трябва да внимавате, в случай че използвате готови образци на учредителния акт и протокола, защото тези документи са “същността” на дружеството и ще бъдат неговото “лице” при извършването на по-нататъшната му дейност. Най-добре е документите да се изготвят и входират от специалист. Изпратете запитване за връзка с отдела ни юристи.
Времето, което ще отнеме регистрацията, ще бъде около 2-3 дни. (Това е само времето на същинското подаване на документи и не включва тяхната подготовка.)
Колко струва
- капиталово вложение – 2 лв. минимум;
- такса в банката – до 10 лв., зависи от ценовата политика на банката;
- спесимен (образец от подписа на управителя) – 6 лв. за един брой;
- такса към Агенция по вписванията – 110 лв., но ако документите се подадат онлайн – 55 лв.
Регистрация на фирма е само началото. След стартирането си, всеки бизнес се нуждае от надеждни правни и счетоводни услуги, за да функционира законно и сигурно. Тук сме подбрали няколко услуги, които са подходящи както за стартиращи, така и за вече работещи бизнеси.
Екипът ни е помогнал на хиляди хора не просто да регистрират своята фирма, а да изградят и развият устойчив бизнес.
Нашите специалисти ще Ви консултират по всеки въпрос, който е от значение при стартирането на нов бизнес – регистрация на подходяща фирма, осигуряване, предмет на дейност, размер на капитала и други важни въпроси, които възникват при регистрация на фирма.
Свържете се с нашия екип, които ще Ви помогнат със създаването на фирмата, както и допълнителни съвети, изграждане на онлайн магазин или сайт.