Едва ли има нещо по-досадно от бавен сайт. В днешно време е наложително всяка уеб страница да се зарежда достатъчно бързо, за да бъде конкурентна. Негативните ефекти от ниската скорост на зареждане се изразяват в различни направления:
- потребителите не обичат да чакат прекалено дълго и са склонни да затворят уеб страницата още преди да се е заредила. Статистическите факти показват, че 40% от хората биха напуснали сайта, ако времето за зареждане продължи над 3 секунди. Освен това, бързото рендиране на страницата увеличава общото удовлетворение и времето, прекарано на сайта.
- птърсещите машини разполагат с определен бюджет за обхождане на всеки сайт. Бавното зареждане на страниците на практика означава по-малко обходени страници на ден. Това потенциално може да доведе до по-лошо класиране, по-малко транзакции за онлайн магазините и т.н.
- по данните на Google сайтът може двойно да увеличи приходите си, ако осигури скорост на зареждането до 5 секунди.
Как да разберете всъщност колко бърз или бавен е вашият сайт?
Съществуват различни инструменти за тестване на бързината на зареждане. Докато някои от тях са външни, съществуват и такива, предоставени директно от Google: Analytics и Google Search Console.
Web Page Test – дава възможност да се тества времето за последователно зареждане на всички ресурси. Предоставя доста полезна и интересна информация:
Предимства: детайлна информация за конкретното време и последователност за зареждане на всеки ресурс. Съществува и класификация за скорост на базата на различни критерии:
GTMetrix – дава представа за скоростта на зареждане, големината на страницата, както и препоръки за подобряване и оптимизация на бързината.
Google Page Speed Insight – Mоже да ни предостави някои ценни препоръки за повишаване на скоростта на уеб страницата. След скорошното обновление – показва доста ценна информация за цялостното представяне на сайта.
Google Analytics – в платформата за анализ на Google съществуват отчети за скоростта на зареждане на определени страници за различни интервали от време. За да имате достъп до тези отчети, разбира се, трябва да имате инсталиран проследяващ код на Google Analytics в сайта.
Част от данните, до които имаме достъп са:
-
- време за зареждане на страница;
- време за търсене на домейна;
- време за връзка със сървъра;
- време за изтегляне на страницата.
Google Search Console – един от най-интересните инструменти, чрез който можете да вземете информация директно от първоизточника. Показва много интересни данни, които задължително трябва да се следят при миграцията на сайт или онлайн магазин към нов домейн, смяната на дизайна и т.н.
7 начина за подобряване на скоростта на сайта
- Използване на правилен хостинг план.
Изборът на хостинг компания и подходящ план е нещо изключително важно и определящо развитието на всеки онлайн проект. Възможността за непрекъснат и адекватен support също е нещо, за което трябва да следим при избор на доставчик.
- Използване на HTTP/2 протокол.
Пряко зависи от хостинг компанията, дали уеб сайтът ви ще поддържа HTTP/2. В повечето случаи, единственото, което трябва да направите, за да активирате новия протокол, е да се свържете със support-a на компанията и да ги помолите за това.
- Оптимизация на изображенията.
- беззагубно компресиране – когато е възможно, необходимо е да се извърши компресиране на изображенията, но така, че да не се загуби от тяхното качество;
- оразмеряване на картинките – използването на коректните размери на изображения ще даде възможност да се използва максимално използвания в сайта размер. Т.е. няма да има голям брой графични елементи с големи размери, които се намаляват с CSS.
- Намаляване на времето за реакция на сървъра и оптимизация на логиката на приложението.
Реакцията на сървъра зависи от много различни фактори. Не винаги това е хостинг компанията, но при неправилен избор на такава – това също е възможно. Необходимо е детайлно да се изследва проблемът. Много често такъв тип забавяне се дължи на логиката на самото приложение, например използването на твърде тежки PHP скриптове, прекалено много излишни проверки, грешен избор на платформа, стара версия на софтуера.
Използването на допълнителни инструменти, като Redis и Memcached, могат да ускорят допълнително приложението. Redis и Memcached са две доста аналогични технологии за кеширане, които може съвсем лесно да бъдат активирани през cPanel.
- Оптимизация на външните ресурси.
Външните ресурси със сигурност забавят вашия сайт. Това може да са различни JS библиотеки, шрифтове, добавки и т.н. Тези външни ресурси трябва да бъдат ограничени по възможност, а ако това е невъзможно, да се погрижим да ги зареждаме по правилен начин, за да не блокират показването на основното съдържание.
Пример: добра практика е да зареждаме асинхронно определени JS външни ресурси.
- Кеширане на съдържанието и използване на правилни HTTP хедъри.
Отговорът на сървъра при нова заявка със същото съдържание, използването на gzip компресия и някои допълнителни опции, могат да направят така, че чувствително да се повиши скоростта на сайта.
Голяма част от активацията на тези модули, може да се извърши през cPanel-а. Това може да се направи и чрез .htaccess конфигурационния файл на Apache сървърите.
- Премахване на излишните скриптове.
Често срещан проблем в сайтовете е, те да съдържат излишни кодови фрагменти и файлове, които бавят тяхното бързодействие. Това е доста забележимо при различните CMS платформи, като WordPress, OpenCart, Magento, Joomla и други. Инсталацията на модули, които имплементират всевъзможни функционалности нерядко води до претрупване на добавки, които бавят сайта. Необходимо е да се направи анализ – какво точно е необходимо за коректното функциониране на онлайн приложението и всичко излишно да се премахне.
Нещо допълнително, свързано с HTTPS протокола.
Използването на SSL сертификат е нещо, което е вече почти задължително. Макар в известна степен да причинява малко забавяне в някои определени ситуации, ползата от ползването му е надхвърляща този недостатък.
Заключение
Зад успехът на всеки онлайн проект непременно стоят редица фактори, част от които изброихме в тази статия. Изборът на подходящ партньор, хостинг компания, решава голяма част от проблемите, пред които трябва да се изправи всеки сайт или онлайн магазин.