Какво е Google Optimize и A/B тестинг?

5/5 - (3 гласа)

В тази статия ще разкажем малко повече за един интересен, но не толкова популярен все още инструмент на Google, а именно Google Optimize. Повечето от дигиталните маркетолози са чували или ползвали Google Tag Manager, но малцина са се докосвали до Google Optimize.

Но с няколко думи, с какво може да ни е полезен тази платформа за A/B тестове:

  • позволява ни да направим няколко версии на една различна страница;
  • дава ни възможност да следим количеството реализации и да се направи ясно сравнение на двата резултата;
  • може да настроим насочване само към определена или типови страници (категории, продукти, landing страница на оферта и други)
  • след обособяване на една версия, която да е водеща от към резултати, може да я внедрим в сайта с няколко клика, без да правим големи промени по самия сайт. Т.е. дава ни се възможност да ползваме Google Optimize и като инструмент за имплементация на визулни промени.
Google Екосистема

Инструменти за анализ от Google

Екосистемата на Google е много общирна, като всяка една платформа ни позволява да направим различни неща.

Google Analytics ни показва всички посетители на нашия уеб сайт, чрез него може да следим тяхното поведение, посетени страници и самият източник на трафик.

Google Ads може да доведе въпросните клиенти на нашият уеб сайт, чрез насочване на база различни критерии.

И след като вече имаме трафик и извършваме анализ на поведението, идва ред на Google Optimize, които може да помогне да увеличим броят на реализациите с текущото ниво на трафик. Т.е. с едни и същи посещения да имаме повече продажби, регистрации и т.н.

С това Google Optimize затваря цикъла в сферата на анализа на потребителското поведение.

Основни понятия в Google Optimize

Експеримент

Както личи от самото му име, това е кампанията по тестване на различни хипотези. Чрез експеримента потвърждаваме или отхвърляме дадена хипотеза.

Примерни A/B тестове в Google Optimize

Варианти

Това са различните версии, които тестваме. Може да бъдат две и да разделим трафика 50 на 50, но може да бъдат и повече. Зависи от конкретната хипотеза, която тестваме.

Основна цел

Това е метриката, която ползваме, за да разберем дали даден експеримент е бил успешен или не. Това ни помага да примем или отхвърлим предварително зададената хипотеза.

Водеща версия

След приключването на експеримента, може да открием водещата версия (или да установим, че няма такава).

Както се вижда от изображението, откриването на водещата версия може да има доста голям положителен ефект, например върху транзакциите.

Точно поради тази причина, препоръчваме ползването на Google Optimize и провеждането на периодични експерименти.

Инсталация

За радост, инсталацията не е прекалено сложна и може да бъде извършена и през Google Tag Manager. Необходимо е да обърнете внимание на кодът против примигване, който трябва да е инсталиран на сайта.

Като цяло, Google Optimize на забавя самият сървър на сайта, т.е. няма да доведе до увеличено процесорно време или друг тип проблеми с хостинга. Между впрочем, може да ползвате кодът за отстъпка на СуперХостинг. Цялата по-сериозна работа се извършва от браузерът на потребителят и трябва да търсите евентуално забавяне, ползвайки браузер. Там може да възникнат определени казуси с инсталацията, но те са строго индивидуални и няма да се спираме на тях в тази статия.

Къде може да ни помогне

Без значение дали имаме настроени активни кампании в Google Ads или Facebook, А/B тестовете може да са ни от полза. В Optimize може да изберем конкретния експеримент да се активира само за определен източник или носител, но може и да бъде за абсолютно целия трафик.

Заключение

Като финални думи, може да кажем, че Optimize е един страхотен инструмент, който помага да извлечем максимална полза от текущото ниво на трафика. Не е обвързан с конкретна платформа, т.е. дали ползваме WordPress, OpenCart, Magento или нещо друго – това няма значение за инсталацията и ползването.

Има много удобен панел, където всяка метрика и показател може да бъдат проследявани и анализирани. А ако експериментът не тръгне в правилна посока – може да бъде спрян по всяко време. Пускането му в същия вариант не е толкова проста задача, но чрез копиране е възможно.

Линк към самият инструмент може да бъде окрит тук.