22 тенденции в дигиталния маркетинг през 2020

22 тенденции в дигиталния маркетинг през 2020

Маркетингът се е променил повече през последните пет години, отколкото през последните 50 години, а бързият напредък ни кара да се замислим и съставим списък с най-важните и значими тенденции през 2020.

Може да е имало време, когато може да не обръщате внимание на изкуствения интелект или визуалното търсене, като трикове от най-новия научно-фантастичен филм-блокбъстър, но това време отдавна е минало. Понастоящем AI (Artificial Intelligence) играе важна роля в дигиталния маркетинг и е неразделна част от повечето тенденции в този списък.

1. A/B тестове при SEO

В Маркетингът е са тестове, така че A/B тестването е на върха на нашия списък. Може да разгледате и нашата скорошна статия за Google Optimize, която е свързана пряко с тази точка.

Тестването при SEO, подобно на всички сплит тестове, позволява целенасочен подход към промените в съдържанието на нашия уеб сайт.

Например, платформата Clickflow позволява ви да изберете цел увеличаване на CTR, след това показва страницата, заедно с доклад за ключови думи, в която е посочено по каква категория вашата страница се класира и кои ключови думи ще ви помогнат да получите повече трафик. Вътре в приложението правите промени в заглавието, мета описанието и съдържанието на body-то, които автоматично се отразяват на вашия сайт:

Макар и да изглежда много добър инструмент, все още малко български фирми и уеб сайтове го ползват. В близко бъдеще се очертава нарастващ тренд на ползваемост на такива инструменти за провеждане на експерименти.

2. Изкуствен интелект (AI)

Изкуственият интелект ще завладее света. Или поне голяма част от професиите, които могат да бъдат автоматизирани.

Например, Microsoft и други световни корпорации използват роботи Knightscope K5 за патрулиране на паркинги и големи открити площи, за прогнозиране и предотвратяване на престъпления.

Роботите могат да четат регистрационни номера, да докладват за подозрителни дейности и да събират данни, за да информират своите собственици. Тези работи, могат да бъдат наети за 7 долара на час, което е по-евтино от заплатата на охраната.

AI (Artificial Intelligence) може да анализира поведението на потребителите и моделите за търсене, както и да използва данни от социални медии и публикации в блогове, за да помогне на компаниите да разберат как клиентите намират продукти и услуги.

Изкуственият интелект скоро ще бъде движещата сила зад много услуги и в момента вече виждаме приложението му в области като:

  • чат системи за обслужване на клиенти (25% от клиентите ще използват технологията на виртуалния асистент до 2020 г., в сравнение с 2% през 2017 г);
  • препоръки за избор на продукти;
  • създаване на уникално и четимо съдържание;
  • персонализиране на електронната поща;
  • транзакции за електронна търговия.

3. Алгоритмична реклама

Алгоритмичната реклама значи да се използва изкуствен интелект, за да се автоматизира купуването на реклами, така че да можете да се насочите към по-конкретна и релевантна за вашата услуга аудитория.

Например, залозите в реално време са само вид алгоритмична реклама. Тази автоматизация е много по-ефективна и по-бърза, което означава по-висока реализация и по-ниски разходи за привличане на клиенти.

Тя променя облика на цифровата реклама толкова бързо, че според последно проучване до 2020 г. 86,20 % от цифровите реклами ще бъдат алгоритмични.

4. Чат ботове

Чат ботове ще продължат да бъдат важна част от цифровия маркетинг. Тази технология, базирана на AI, използва автоматични съобщения, за да комуникира в реално време, ден или нощ, с вашите клиенти или посетители на уеб сайта.

Проучванията показват, че:

  • 63% от респондентите предпочитат да обменят съобщения с чат ботове, за да комуникират с марката;
  • Чат ботовете ще осигурят 85% обслужване на клиентите до края 2020 г;
  • Основните предимства на чат-ботове са денонощен рум (64%), незабавни отговори на запитвания (55%) и отговори на прости въпроси (55%);
  • До 2022 г. чат ботовете ще помогнат на бизнеса да спести повече от 8 милиарда долара годишно;
  • 80% от бизнеса иска да въведе чат ботове до 2020 година.

Много клиенти предпочитат да разговарят с чат ботове, тъй като те са активни денонощно, дават отговори бързо, помнят цялата история на покупките ви и никога не губят търпение. Тези виртуални асистенти предлагат превъзходно обслужване на клиентите, като отговарят на очакванията на клиентите и автоматизират повтарящи се задачи.

Много марки вече използват технологията за чат ботове, включително Uber. Техният чат бот комуникира с клиентите, което улеснява възможността за наемане на автомобили чрез мобилно приложение, Facebook Messenger, Slack или Google Карти:

Пътниците могат да използват менюто, за да изберат вида на пътуването, да направят заявка, да проследят местоположението на автомобила, да изпратят на приятелите си времето на пристигане и дори да извършат плащане.

Други марки, които успешно използват технологията за чат ботове, са: Whole Foods Market, Fandango, Sephora, Staples, The Wall Street Journal и Pizza Hut.

5. Персонализация

Ако искате да се откроите през 2020 г., трябва да персонализирате маркетинга си – съдържание, продукти, електронна поща и др.

С наличието на данни като история на покупките, поведение на потребителите и връзки с минали събития, получаването на персонализирано съдържание става задължително и все по-срещано.

Вижте тези характеристики за персонализация:

  • 63% от потребителите са много раздразнени или разочаровани от общите реклами;
  • 80% казват, че са по-склонни да комуникират с фирма, ако предлагат персонализирано преживяване;
  • 90% твърдят, че смятат персонализацията за привлекателна тема;
  • Според EmailMonks „персонализираните инициирани имейли, базирани на поведение, са 3 пъти по-добри от bulk имейли-те“.

6. Видеомаркетинг

Видео маркетинг е един от най-важните маркетингови тенденции за следващите 5-10 години.

Ето някои тенденции във видео маркетинга, които набират все по-голяма популярност:

Видеото на живо е особено популярно сред голям брой фирми, които го използват за интервюта, продуктови демонстрации и даване на информация „зад кулисите“ на марката, като например живот в офиса, как се произвеждат продукти, корпоративни събития и др.

Видео 1:1 – когато фирми или търговци създават персонализирани видео съобщения, вместо да правят телефонни обаждания или да изпращат имейли. С намаляването на хардуерните разходи и все по-качествените камери за смартфони. Това стана по-лесно от всякога.

Видеосъдържанието за пазаруване се превърна в много лесен начин да се намали времето за пазаруване, като се позволи на хората да купуват стоки директно от видео или изображение. Когато някой постави курсора върху снимката, се появява бутон „Купете сега“ и отидете на страницата на продукта:

SEO за видео съдържание. YouTube и други видеоклипове се показват в търсачката, така че оптимизирането на видеосъдържанието става много по-важна задача.

360-градусов видеоклипове, който разширява възможностите за интерактивна комуникация, сега е на върха-просто кликнете върху кръгъл символ в горния ляв ъгъл, за да започнете да премествате движещото се изображение наляво или надясно.

Ето един чудесен пример за 360-градусово видео:

7. Маркетинг влияние (инфлуансъри)

Маркетингът на влиянието е вид дейност, което се фокусира върху използването на ключови лидери на мнение за насърчаване на вашата марка на по-широка аудитория (Инфлуансъри). Влиятелните хора могат да бъдат известни личности, но най-често това са хора от Instagram или YouTube с голям брой фенове, които могат да помогнат за разпространението на информация за вашия бизнес или продукт чрез социалните си медийни профили.

Тъй като маркетингът, чрез препоръка обикновено е много по-надежден, 92% от хората се доверяват на други потребители в сравнение с корпоративната реклама. Поради тази причина Iceland, популярна британска верига супермаркети, премина от телевизионна реклама към кампания, включваща истински майки.

Съвместно с Общността на YouTube, Channel Mum вече работи с няколко блогъри, за да популяризира продуктите си в по-реалистичен формат. Това доведе до увеличение на рейтинга от 10% на 80%.

8. Месинджъри

Ако мислите, че месиндърите са предназначени само за изпращане на емотикони на вашите приятели, погледнете тези цифри:

  • 1,3 милиарда потребители месечно са активни във Facebook Messenger;
  • 10 милиарда съобщения се изпращат между хора и компании във Facebook Messenger всеки месец;
  • WhatsApp има 1,6 милиарда активни потребители и 55 милиарда съобщения се изпращат всеки ден.

Тази статистика показва колко популярни са апликациите за изпращане на съобщения. Хората прекарват повече време в съобщения, отколкото с реална комуникация един с друг. Има смисъл да продават продукти и услуги там, където вашите потенциални клиенти са постоянно.

9. Визуално търсене

Визуалното търсене може да доведе потребителския опит до съвсем ново ниво: хората могат да качват изображение, за да търсят и да получат по-конкретни резултати.

Не е чудно, че компанията Pinterest е използвал популярно приложение в тази област (Lens – инструмент за визуално търсене, който позволява на потребителите да правят снимки на обекта, за да разберете къде можете да си купите в интернет, да намерите подобни продукти или преглеждате вашите бележки по темата). Тази възможност всъщност превръща камерата на телефона ви в още един мощен начин за търсене.

И Pinterest не е единствената платформа с визуално търсене.

Употребите на визуално търсене може да са още по-широки, може например да видите дали даден човек, с който комуникирате е истински и снимката не е взета от чуждестранен сайт. Можете да проверите дали изображенията, които сте качили във вашата статия – не са взети от ваш конкурент. И още много подобни.

10. Микромоменти

Микромоментите са „моменти, в които се обръщаме към устройство, най-често към смартфон, за да насочим вниманието си към това, от което се нуждаем или към това, което искаме точно сега“.

Хората обикновено вземат незабавни решения за това какво да ядат, кой ресторант да изберат, какво да купят или къде да отидат, така че по-долу са микромоментите, които всеки маркетолог трябва да знае:

11. Гласово търсене и интелигентни високоговорители

Разширяването на използването на гласово търсене направи важно преосмисляне на стратегиите за дигитален маркетинг през 2019 г. Помислете за следните цифри:

  • до края 2020 г. по-големият броя от всички заявки за търсене в Google ще се извършват чрез глас;
  • 13% от всички американски домове са имали интелигентни високоговорители през 2017 г. и се очаква броят им да нарасне до 55 до 2022 г.%;
  • към януари 2018 г. има около един милиард гласови търсения на месец;
  • 25% от купувачите са използвали гласови асистенти по време на ваканционни покупки през 2017 г;
  • 72% от хората, които имат гласови асистенти, казват, че устройствата им се използват като част от ежедневието им;
  • през 2022 г. покупките с глас ще нараснат до 40 милиарда долара в сравнение с 2 милиарда днес.
  • на пазара вече съществува услуга, която предлага включване на гласово управление и търсене в уеб сайт.
  • много марки са включили гласово търсене в стратегиите си за дигитален маркетинг, за да доставят ефективно съдържание на своите клиенти.

12. Истории в социалните мрежи

Instagram и Facebook първо пуснаха концепцията „Story-та“, след което бяха представени истории от Instagram и Facebook, а след това YouTube разкри собствения си формат на историята: „Reels“.

Тъй като историите изчезват след определен период от време, това е чудесна възможност за търговците да използват ефективно FOMO („страх от пропускане“).

Ползите от използването на социални медии включват:

  • повишаване на осведомеността на марката;
  • постоянно взаимодействие с абонатите;
  • ефективност;
  • увеличаване на трафика към вашата уеб страница;
  • възможност да достигне до по-млада аудитория.

13. Push уведомления в браузера

Тъй като електронната поща е изправена пред всякакви проблеми и контрол, включително GDPR и по-строги филтри, и с факта, че по-младата аудитория предпочита други комуникационни методи, известията в браузера се увеличават. Вижте в тази статия какво точно представляват Push известията.

Статистиката показва, че 33% от хората на възраст между 18 и 34 години винаги избират push известия, като предпочитан начин за комуникация.

Всъщност използването на персонализирани известия за натискане увеличава конверсиите:

  • скоростта на отваряне за сегментирани push съобщения е 7% в сравнение с 3% за споделени съобщения (2 пъти повече);
  • 54% от потребителите преминават от сегментирани известия за натискане, в сравнение с едва 15% за изпращани съобщения (подобрение от 3 пъти).

Push-съобщения се използват за повторно привличане на потребители, които са проявили интерес, но не конверирали, както и за напомняне за забравен покупки в кошницата.

14. Маркетинг чрез съдържание

Маркетингът на съдържанието е толкова важен, че 88% от търговците на B2B сегмента се съгласяват, че създаването на съдържание кара аудиторията им да вижда своята организация като надежден и надежден ресурс.

Статистика от Content Marketing Institute:

  • маркетингът на съдържанието струва 62% по-малко от традиционния маркетинг и генерира 3 пъти повече потенциални клиенти;
  • маркетингът на съдържанието има по-ниски първоначални разходи и по-дълбоки дългосрочни ползи;
  • 615 милиона устройства вече използват блокиране на реклами, което означава, че част от потребителите не виждат рекламите Ви;
  • малкият бизнес, който поддържа блог, получава 126% по-голям растеж от тези, които нямат такъв;
  • маркетингът на съдържанието повишава нивото на реализация с 6 пъти в сравнение с други методи.

15. Пазаруване в социалните мрежи

Електронната търговия и социалните мрежи растат с плашещи темпове, така че не е изненадващо, че компаниите полагат усилия да увеличат максимално възможностите за продажби.

Instagram въведе Instagram функция за пазаруване миналата година, която позволява на марките да свързват онлайн магазина с публикацията си в Instagram с бутона „Купете сега“.

Instagram представи Instagram Instagram Checkout през март тази година, която позволява на потребителите да пазаруват в Instagram:

Марките се надяват, че това ще намали риска клиентите да се откажат от покупката, тъй като трябва да превключват приложения или да влязат в неизвестен магазин.

В момента тази функция е ограничена до малък брой известни марки, но със сигурност скоро ще бъде представена на всички останали.

16. Omnichanel маркетинг

Mногоканалният маркетинг e модната дума на 2018 г., Omnicanal marketing channel влезе в модата през втората половина на 2019 г.

Omnicanal marketing е процес на използване на множество платформи и канали, като социални мрежи, приложения или блог съдържание, за да взаимодейства с аудиторията.

За да останат напред, марките трябва да представят цялостна, последователна комуникация във всички налични канали, включително физически магазини (при наличието на такива), социални медийни платформи, каталози и навсякъде другаде. Всички канали трябва да бъдат свързани в една цялостна стратегия за най-добри резултати.

Статистиката показва, че брандове, използващи три или повече канала в работния процес на автоматизация, могат да наблюдават такива резултати:

  • ниво на участие: 18,96% по многоканален канал срещу 5,4% по едноканален;
  • честота на покупка: 250% по-висока в многоканален в сравнение с едноканален;
  • средна цена на поръчката: 13% повече за поръчка от многоканален, отколкото едноканален;
  • ниво на задържане на клиентите: 90% по-високо за многоканален в сравнение с едноканален.

Това говори, че фирмите, които се ориентират само и единствено в един канал, например SEO или платени реклами, и очакват големи резултати – трябва да изградят отново стратегията си и да погледнат на нещата „от високо“. Всички канали реално са свързани и се подпомагат един-друг.

17. Добавена реалност (AR или Augmented reality)

Gartner прогнозира, че до 2022 г.70% от предприятията ще експериментират с иновативните технологии по и 25% ще бъдат въведени в производството.

Докато виртуалната реалност (VR или Virtual Reality, Виртуална реалност) създава много шум и вдъхновява всички с грандиозни научни идеи, AR (Augmented reality) е много по-осъществима от маркетингова гледна точка. Експертите прогнозират, че AR ще продължи да изпреварва VR по пазарен дял.

Брандовете и големире корпорации все повече използват тази технология, за да подобрят потребителския опит и да увеличат продажбите.

ModiFace, която наскоро беше придобита от L’Oreal, произвежда AR приложения за брандове. Virtual Artist е впечатляващ пример за технологията ModiFace, която ви позволява да видите как различните цветове и видове грим ще изглеждат на лицето ви:

И IKEA има свое собствено AR приложение, наречено Ikea Place, което ви позволява да правите снимки на стая в дома си с камера за смартфони, за да „тествате“ мебелите на IKEA в нея. Можете да преместите мебелите и да видите как ще изглежда от различни ъгли:

С бързото развитие на AR технологиите ще видим огромен интерес от марки, които ще създадат полезни приложения за увеличена реалност в бъдеще.

18. Прогнозни и разширени анализи

Прогнозните анализи са практиката да се използва извличането на данни, прогнозното моделиране и машинното обучение, за да се определят моделите и да се опитат да се предскаже бъдещето. Тя става все по-популярна и широко разпространена в много индустрии. В научната сфера се говори за Time series analysis (анализ на времеви стълбове), което е първоизточника прогнозните анализи.

В цифровия маркетинг прогнозните анализи се използват в разширеното точкуване на потенциалните клиенти, сегментирането, както и индивидуалната персонализация, за да се намали „изтичането“ на клиенти и да се увеличи тяхната лоялност.

Пример, с който всички сме запознати, са препоръките на продуктите на Amazon, които се оценяват на до 30% от общите продажби. И сега с Amazon Assistant, разширението на Chrome, препоръките се простират не само на собствения си уебсайт, но и на целия интернет:

Gartner прогнозира, че до 2020 г. повече от 40% от задачи за обработка на данни ще бъдат автоматизирани, а това означава, че разбирането на огромни количества данни, събрани от компании, ще позволи по-добро персонализиране на процеса на вземане на решения и, следователно, да се подобри производителността.

Тук големите корпорации като Google внасят и допълнителни инструменти, като Google Big Query, което дава възможност на всеки да обработва, извлича и съхранява голямо количество информация.

19. Растеж на геомаркетинга

Въпреки че идеята за маркетинг за хората въз основа на тяхното местоположение не е нова, очакваме увеличаване на използването на геотаргетинг – до 2023 г. този пазар ще нарасне до $2,2 милиарда-заедно с нарастването на използването на мобилни устройства:

Геотаргетингът позволява в реално време да се насочите към местоположението на потребителя. Целевата област се определя от, да речем, една миля от ресторанта и когато потребителят влезе или излезе от тази област, той получава известие за натискане, текстово съобщение или друга форма на маркетингова комуникация.

За индустриите, които трябва да превърнат цифровите потребители в обикновени клиенти, географското насочване ще става все по-важен фокус в маркетинговата си стратегия.

20. Прогресивни уеб приложения (PWA)

Прогресивните уеб приложения са уеб сайтове, които работят като мобилни приложения. Те предлагат функционалността на собственото си мобилно приложение – бързо време за зареждане, известия за натискане, офлайн работа и т.н. – без ограничението на конкретна платформа.

Очаква се до 2020 г. броят на потребителите на смартфони да достигне 2,87 милиарда, така че с оглед на това, че общият брой показвания на страници за мобилни телефони на годишна база се увеличава с почти 50%, мобилността става като никога важна за цифрова стратегия:

21. Съдържание, създавано от потребители

Маркетолозите все повече използват персонализирано съдържание, за да привлекат хилядолетия и поколение Z, като насърчават аудиторията си да създава собствено съдържание. Чрез предлагането на стимули за създаване на ново съдържание, може да се увеличи ангажираността и реализациите.

Хората се доверяват повече на другите, отколкото на брандовете. Всъщност проучването показа: 90% от купувачите съобщават, че UGC са повлияли на решението си да купят, повече от всяка друга форма на реклама, като 97% от тийнейджърите на възраст между 18 и 29 години са казали, че това има изключително въздействие.

UGC може да бъде толкова интересен, колкото са коментарите и отзивите в блога под формата на публикации, изображения и видеоклипове, създадени от потребителите.

GoPro посвещава целия канал на YouTube на UGC, показвайки висококачествени видеоклипове, заснети от клиенти, използващи преносими камери. Каналът в момента е с абонамент от 7 милиона души.

22. Blockchain технологии

Както е дефинирано в Blockgeeks:

Blockchain е, в най-простия смисъл, поредица от непроменими записи на данни с времеви маркери, управлявани от клъстер от компютри, които не принадлежат към нито една организация. Всеки от тези блокове данни е защитен и свързан помежду си, използвайки криптографски принципи (т.е. вериги).

Използването на блокчен обаче е много по-широко и приложимо от финансовия свят. Тази технология засяга и света на дигиталния маркетинг все повече. Blockchain елиминира посредника в цифровия маркетинг, изгражда доверие чрез прозрачност и предлага предимства за изграждане на бранд лесно.

Бъдещето на дигиталния маркетинг

Бъдещето на дигиталния маркетинг определено се трансформира от технологиите. Big Data, автоматизация на изкуствения интелект, интелигентните технологии променят начина, по който брандовете анализират данните на клиентите и взаимодействат с аудиторията си. Клиентите от своя страна стават по-опитни и очакват наистина персонализирано съдържание.

За да поддържате курса и да увеличите реализациите през следващите години, ще трябва да подобрите потребителското съдържание, по-специално аудио и видео, за да го споделите с целевата аудитория.

И като погледнете напред, може да се наложи да инвестирате в някаква безумно футуристична технология, за да останете пред конкуренцията.